17. joulukuuta 2017

Epäsuosittuja mielipiteitä


Viime aikoina blogeja lukiessa on tuskin voinut olla törmäämättä blogihaasteeseen, jossa bloggaaja kirjoittaa omia ei-niin-suosittuja mielipiteitään mustaa valkoiselle. Pohdin pitkään tarttuisinko haasteeseen sen ollessa tyyliltään tahallaan hieman raflaava, mutta näitä mielipiteitä ei ole tarkoituskaan ottaa aivan vakavasti. Kirjoitan seuraavat mielipiteeni siis puolittain huumoripohjalla, vaikka osa niistä onkin kirjoitettu hieman vakavammalla naamalla. Kommentoikaa siis vapaasti tuleeko teille mieleen samoja juttuja vai kenties aivan päinvastaisia.

Ei ole noloa tehdä ostoksia Lidlissä tai Alepassa. En käsitä ajatusta, että ruokaostosten tekeminen Herkun sijasta edullisimmissa paikoissa olisi jotenkin saitaa tai junttimaista. Vaikka rahaa olisikin tilillä reilusti, sitä kaikkea ei tarvitse käyttää vaan sitä voi myös säästää suosimalla edullisempia ruokakauppoja. Sitä paitsi, Lidlistä saa ruoan lisäksi myös hyviä vaatteita ja moni laatutietoinen niin ruoan kuin päivittäistavaroidenkin suhteen shoppailee Lidlissä. Siitäs saitte, hähää!

Matkustajan, joka ostaa lippunsa kuljettajalta, tulisi astua bussiin viimeisenä. Mutta silti usein käy niin, että hän astuu bussiin ensimmäisenä tukkien koko käytävän stoppaamalla samalla myös muiden matkustajien pääsyn bussiin. Sitä vastoin jos bussilipun kuljettajalta ostava päästäisi lippunsa jo ostaneet sisään ensimmäisinä, jonoa ei pääsisi kertymään ja matka taittuisi joutuisammin.

Backstreet Boys on maailman paras poikabändi. Ja tulee aina olemaan.

Huonosti käyttäytyvien asiakkaiden käytös tulisi kuvata videolle ja näyttää se heille jälkeenpäin. Miten meni noin niinku omasta mielestä? Tämän lisäksi olen ollut monta vuotta aikeissa kirjoittaa oppaan korrektiin asiakaskäyttäytymiseen sisältäen muun muassa seuraavat luvut: Luku 1: Kun asiakaspalvelija tervehtii sinua, tervehdi takaisin. Luku 2: Jos kysyt myyjältä jotain, kuuntele vastaus. Luku 3: Jos jokin tuote on loppu varastolta, se todellakin on loppu varastolta. Sitä ei pimitetä sinulta eikä sitä myöskään ole jemmattu johonkin salapaikkaan. Luku 4: Unohda typerät letkautukset; kukaan ei jaksa enää nauraa "en tarvitse kuittia, koska sitä ei voi laittaa verotukseen"-heitolle. Luku 5: Puhelimeen puhuminen kassalla on epäkohteliasta ja epäkäytännöllistä. Kummalle oikeasti puhut? Luku 6: Älä pidä myyjää ihmisarvoltaan vähempiarvoisena kuin sinä. Luku 7:  Älä huuda, puheäänesi kuuluu kyllä. Luku 8: Tiedoksesi, että kaikkia Suomessa myytäviä tuotteita ei ole tehty Suomessa. Luku 9: Ei, et saa normaalihintaista tuotetta -90% alennuksella. Luku 10: Käytännön harjoituksia edellä mainituista.

On käsittämätöntä, että monissa medioissa kirjoitetaan juhlapyhät isolla kirjaimella sanan ollessa lauseen keskellä. Eikö se jo mene perille, että juhlapyhät kirjoitetaan pienellä? Tässä kohtaa on toki hyvä tunnustaa, että itse rikon suomen kielen kielioppia käyttämällä kissastamme persoonapronominia "hän" vaikka oikeaoppisesti tulisi käyttää osoituspronominia "se". Joten enpä ole sen kummoisempi. :D

"Mä oon vaan tällainen, enkä pysty muuttumaan"-ajattelu on täyttä valetta. Meistä jokainen pystyy halutessaan muokkaamaan persoonallisuuttansa parempaan ja näin ollen oman huonon käytöksen tai loukkaavan puheen vastuuttamista "tällainen mä vaan olen, teidän täytyy mua kestää"-ajatukselle on höpö-höpö-juttuja.

Kahvimauissa ON eroja. Ei ole sama asia juoda Karsta Katriinaa kuin pari päivää sitten paahdettua, vastajauhettua luomulaatuista aeropresssilla valmistettua kahvia. 

Sääli ei ole heikkoutta. Eikä myöskään toisen katsomista ylhäältä päin. Sääli on toisen asemaan asettumista tuntien myötätuntoa ja pitäen toista saman arvoisena.

Stadia puhuminen ei ole snobbailua. Se on murre siinä missä muutkin.

Bounty-suklaa on pahaa. Ja tähän ei ole mitään lisättävää.





SHARE:

9 kommenttia

  1. Moi Jenna!

    Ihan huippu postaus! Olen myös ihmetellyt miksi jotku pitää esim lidliä huonona kauppana 😂

    Haluaisin tehdä vastaavanlaisen ohjekirjan työelämään! Ensinnäkään ei ole oikein syrjiä työkaveria tai puhua hänestä seläntakana. Ei ole reilua eikä oikein muita kohtaan jos vuorotyössä vaadit saada tehdä esim aamuvuoroja. Ei ole oikein tulla töihin ja räplätä puhelinta lähes koko vuoro. Kaikki työntekijät ovat saman arvoisia. Ugh.

    Ja KYLLÄ, Kaikki pystyvät muuttumaan ja kehittämään itseä. On todella naurettavaa jos ihminen ei kestä kritiikkiä (asiallista sellasta) ja uhriutuu. Vielä naurettavaksi tämän tekee vielä se jos vedetään "olen niin herkkä" - kortti.

    Ja KYLLÄ! Bäckkärit on ja tulee aina olemaan nro 1! ❤

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lidl on aivan huippu kauppa ja sinne voi aivan hyvin marssia selkä suorana ja vahvalla ylpeydellä! :D

      Ugh tosiaan. Puhelimen plärääminen työajalla on paitsi epäkohteliasta niin myös ajan -eli myös rahan- varastamista työnantajalta. Ja olisihan se ideaali tilanne kaikille, että kaikkia työntekijöitä kohdeltaisiin saman arvoisesti. Tässä maailmassa näitä oikeustajua vastaan sotivia epäkohtia riittää.. :/

      Hei mahtavaa, että sielläkin seistään Bäkkärien puolesta, hahaa! Never forget! :) <3

      Poista
  2. Hahaha, paras postaus ikinä! Mua kanssa ärsyttää ihan tuhottomasti, kun suomalaiset kirjoittaa joulun, pääsiäisen yms. isolla kirjaimella. Ne on englanniksi isolla, ei suomeksi :D Ja noi huonosti käyttäytyvät asiakkaat.... Työntekijöillä pitäisi olla oikeus kuvata heitä ja laittaa jokaiseen myymälään sellainen wall of shame, johon ripustetaan aina kuukauden urpot esille :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mietin pari vuotta onko asiakaskäyttäytyminen muutunut aggressiivisemmaksi ja epäkohteliaammaksi kuin aiemmin, mutta ajattelin tämän tuntemuksen olevan vain oman pääni sisällä oleva luulo. Satuin kuitenkin aivan vastikään lukemaan tutkimuksesta, jossa 60 % vastaajista oli huomannut saman ilmiön (ja sesonki-aikoina tämä valitettavasti korostuu) ja en siksi ihmettele, että tänä vuonna on nostettu kampanja paremman asiakaskäyttäytymisen puolesta. Mutta onneksi, siis onneksi, ihania ja piristäviä asiakaskokemuksia on paljon ja niiden merkitys toki kasvattaa arvoaan.

      Tuo oli muuten hyvä pointti että englannin kielessä juhlapyhät kirjoitetaan isolla kirjaimella, voisikohan se siis vaikuttaa joihinkin suomen kielen ilmaisuihin? Täytyisi tutkia asiaa lisää! :D

      Poista
  3. Vastaukset
    1. Pitäiskin pitkästä aikaa katsoa Auvon ja Kultsin hassuttelua! :D

      Poista
  4. Haha! Ihan paras postaus! 😂😂

    Ja kiitti ettet postaa joulujuttuja! Tulee korvista ulos! 😂

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hauskaa että pidit! :D Ymmärrän, joulua riittää tähän vuodenaikaan kiihtyvällä syötöllä.

      Poista

Kiitos kommentistasi, palaan siihen mahdollisimman pian!

Blogger Template Created by pipdig