15. maaliskuuta 2018

TUNTEITA BLOGIYHTEISTÖISTÄ OSA 2


Kiitos todella paljon erinomaisesta osallistumisestanne edelliseen Tunteita blogiyhteistöistä -postaukseen. Olin varma, että aiheen ympärille starttaisi mielenkiintoinen ja useita eri näkökulmia sisältävä keskustelu ja juuri niin kävikin! On siis hienoa, että tästäkin aiheesta voidaan kommunikoida rehellisesti ja läpinäkyvästi. Hyvä te!

Lupasin palata aihelmaan kertomalla omia fiiliksiäni niin blogien lukijan mutta myös sen kirjoittajan näkökulmasta. Se mitä tulee ajatuksiini blogin pitäjän vinkkelistä, on tietenkin vain oma näkemykseni enkä siis suinkaan edusta kaikkien bloggaajien näkemyksiä. Olisi siksi ihan superia lukea muidenkin verkkopäiväkirjaa pitävien perspektiivejä blogiyhteistöistä, mikäli haluatte avata sanaista arkkuanne. Kommenttikentässä riittää tilaa! 


Blogien lukijana olen hyvin samoilla linjoilla kanssanne siitä, millainen on onnistunut yhteistyöpostaus. Arvostan tavallanne aitoutta, rehellisyyttä, selkeää tarttumapintaa ja luonnollisuutta. Itselläni pistää eniten silmään sellaiset tuoteyhteistyönä tehdyt postaukset, joissa ei ole läpinäkyvää merkintää kaupallisuudesta. Mainonnan Eettisen Neuvoston mukaan tämä tuleekin tehdä heti postauksen alussa, jottei lukijoille jää epäselväksi mistä kirjoituksessa on kyse. Tiedänkin monia bloggaajia, jotka hoitavat yhteistyönsä erittäin mallikelpoisesti ja blogeihinsa sopivalla tavalla. Heistä on helppo ottaa esimerkkiä, eivätkä tällaiset yhteistyöt häiritse minua lainkaan. Päinvastoin, ne antavat parhaimmillaan myös lukijoille jotain -jos ei muuta niin lukunautinnon.

Kuitenkin sellaiset yhteistyöt, jotka poikkeavat blogin totutusta muusta sisällöstä voivat tuntua vähintäänkin hämmentäviltä. Ihan heti ei mieleeni tule tällaisesta käypää esimerkkiä, mutta ihan hyperbolana olisi hassua lukea esimerkiksi kauneusblogissa yhteistyöpostausta kilpikonnan ruoasta. Karrikoitu esimerkki tietysti, mutta pointti tulee esille. 

Blogin pitäjän näkökulmasta komppaan aika lailla samoja fiiliksiä, kuten lukijanakin. Minusta on ehdottoman tärkeää, että kaikki yhteistyöni sopivat blogini teemaan ja että pystyn kirjoittamaan niistä luonnollisesti. Tässä onkin heti kaksi seikkaa, joita pohdin harkitessani otanko minulle osoitettuja yhteistyöehdotuksia vastaan. Eihän olisi kenellekään eduksi, -ei yritykselle, minulle tai lukijoille- jos joutuisin väkisin vääntämään sellaista tekstiä, joka ei sovi blogiini tai kiinnostuksen kohteisiini.

Jos minulle tarjottu tuoteyhteistyö tuntuu kuitenkin luontevalta, mietin seuraavaksi tarvitsenko sitä ja olenko valmis maksamaan siitä? Maksamaan siitä postausta varten aikaani ja ajan lisäksi niin sanotun omavastuuni, eli verot. Jos yhä edelleen yhteistyö tuntuu hyvältä, näytän sille vihreää valoa ja toteutan sen parhaan kykyni mukaan. On myös käynyt muutaman kerran niin, että jotkin yritykset ovat tarjonneet tuotteitaan tai palveluitaan käyttööni, mutta sillä hetkellä minulla ei ole ollut niille tarvetta. Myöhemmin tilanne on kuitenkin muttunut ja seuraavalla kerralla olen lähtenyt niihin mielelläni mukaan.


Määrien suhteen olen pyrkinyt pitämään yhteistyöpostaukset kohtuullisina. Aivan maksimimäärä kaupallisuudelle minulla on neljä postausta kuukaudessa. Joskus tämä määrä täyttyykin, mutta seuraavina kuukausina postailen taas ihan "normaalisti". 

Myös minulle tarjotut ja itse ehdottamani yhteistyöt jakautuvat aikalailla fifty-sixty. Varsinkin silloin, kun olen itse lähestynyt yritystä X, minun on erittäin helppoa muodostaa tuoteyhteistyöstä luonnollinen ja blogiini sopiva kuvaelma. Uskaltaisinkin väittää, että tällaiset yhteistyöt ovat yritysten kannalta kaikista hedelmällisimpiä, koska bloggaajan ottaessa itse yhteyttä hän todennäköisesti tuntee brändin, sen arvot ja tuotteet.

Välillä minua kuitenkin harmittaa, jos blogiyhteistöistä saa liian helpon kuvan tai että niiden toteuttaminen ei vaatisi minkäänlaisia efortteja. Minua henkilökohtaisesti loukkaa ajatus, ettei blogin pitäminen kävisi työstä tai että kuka tahansa voisi saada mitä tahansa yhteistöitä vain aloittamalla blogin. Jos se ois helppoo, kaikki tekis niin! Mielestäni tällainen suhtautumistapa siis aliarvioi bloggaajaa ja hänen osaamistaan. Eihän kukaan omassa päivätyössäkään halua kuulla, ettei tehdyllä työllä ole oikeasti arvoa tai ettei siitä tulisi maksaa edes palkkaa! Sitä paitsi, blogin pitäminenkään ei ole ilmaista (domain, webhotelli, blogialusta, nettikulut, kamera, kuvankäsittelyohjelmat, puhelinlaskut), vaikka kulut voikin laittaa verovähennyksiin.

Kaiken kaikkiaan voin todeta, että rehellinen ja avoin vuoropuhelu tästä aina niin ajankohtaisesta aiheesta voi parhaimmillaan lisätä kaikkien osapuolten ymmärrystä blogiyhteistöistä. Ainakin minulle teidän ajatuksenne ovat olleet todella arvokasta palautetta ja kiitänkin siksi luottamuksesta, jota osoitatte minua kohtaan kertomalla niistä. Sana on siis edelleen vapaa kommenttikentässä, kunhan se tehdään rakentavalla tavalla. Ja se me kaikki osataan, kiitos siitäkin! <3




SHARE:

8 kommenttia

  1. Tuo aliarvioiminen otti silmään, ja siitä syystä kun olen usein kuullut sellaisilta hyvänpäivän tutultakin että taasko ilmaiseksi jne. Ihmiset jotka eivät siis ole aiheeseen perehtynyt niin todellakin luulee, että se on ihan ilmaista. Se aina hetken harmittaa, mutta aina ei jaksa aasta lähteä selittämäänkään asiaa.

    Todella loistavaa kun olet ottanut tärkeän aiheen esiin ja toteuttanut jälleen todella kiitettävästi postaukset 💖 kiitos siitä sinulle 💖

    Itselle yksi pointti yhteistöissä on myös esim. Tuoda esille pienempiä yrityksiä. Olen itsekin monesti saanut vinkkiä pienistä mielenkiintoisista kaupoista ja tätä samaa haluan omalta puolen tuoda esille 🤗

    Lisäksi, tosiaan tuotteisiin on hyvä itse uskoa. Että kirjoittaa rehellisesti mieluisasta tuotteesta. Joskus alkuaikana tämän asian kanssa meinasi olla sormi suussa pari krt kun asiat oli uusia. Onneksi elämä on kasvattanut.

    Tästä tulikin pitkä kommentti, mutta monta asiaa tuli mieleen 🤗

    Auringonsäteitä päivääsi 💖☀️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Seija keskustelun aloituksesta! Itsekin olen vastaavanlaisia kommentteja kuullut ja vain itsekseni todennut, että juurikin asiasta tietämättömyys on usein näiden vilpittömienkin ajatusten takana. Ja aina ei jaksa lähteä oikomaan, koska välillä riittää, että tietää itse miten asiat makaavat.

      Olipa hieno huomio tuoda omilla yhteistöillään pienempiä yrityksiä tunnetuksi. Siis vau, tuo on aivan mahtavaa! Varsinkin kivijalkaliikkeet ovat nettiostamisen ja kauppakeskusten jyrän alla, joten jos omalta pieneltä osaltaan voi heitä tukea, se on kaikille osapuolille kiitettävää.

      Niin se on, että työ tekijäänsä opettaa. Sama on bloggaamisen ja yhteistöiden kanssa. On hienoa, että aiheesta on lupa puhua. :)

      Poista
  2. Moi! Tosi hyvä kirjoitus! Tosi kiva kuulla bloggajan näkökulmasta, koska valitettavasti harva bloggaaja näistä puhuu! Toit tosi hyviä pointteja esille. Se vaan on niin, että se avoimuus ja läpinäkyvyys näkyy tänne ruudun toiselle puolelle. Mielestäni olisi kiva, että blogissa olisi maininta kumman aloitteesta jokin yhteistyö tehdään. Olen kuullut erään bloggaajan sanovan minulle, kun asiasta hänen kanssaan keskustelin, että ottaa paljon itse yhteyksiä eri tahoihin jotta saa sitä ilmaista tavaraa tai alennusta. Kehotti silloin myös minun aloittamaan blogin pitämisen, koska sitä ilmaista tavaraa nimittäin saa. Joten itse en yhtään ihmettele, että lukijat ajattelivat, että bloggaajat ovat sen ilmaisen tavaran perässä. Ja edelleen näkee blogeja joissa ei ole mainintaa onko kyseessä yhteistyö vai ei.

    Kiitos kirjoituksestasi! Voisit Jenna haastaa muut bloggaat kertomaan myös avoimesti omia ajatuksiaa yhteistöistä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Kiitos kun osallistuit keskusteluun omilla perustelluilla näkökulmillasi! Ensimmäinen reaktio kommenttiasi lukiessa oli "Auts! Onpa harmillista, että blogin pitäjä on tuollaista sanonut." Ainakin itselleni tuo särähti erittäin pahasti korvaan, koska tiedän minkä verran olen blogiani varten töitä tehnyt. Mutta kuten sanottua, tämä teksti oli kirjoitettuna vain omista näkökulmistani ja joku toinen bloggaaja voisi valaista omia, ehkä jopa toisenlaisia asiaan liittyviä pointtejaan.

      Toisaalta ymmärrän myös hyvin sen, ettei kaikki bloggaajat edes halua kertoa omista yhteistöistään, eikä mikään heitä siihen velvoitakaan. Olen vaan itse työssäni tullut erittäin tietoiseksi läpinäkyvyydestä kuluttajan kannalta ja siksi minulle tuntuu luontevalta näistä kirjoittaa. Uskon myös, että kaupallisuuden mainitsematta jättäminen voi joissain tapauksissa johtua ihan tietämättömyydestä, mutta näin informaatio leviää kun asiasta ottaa oman kirjoituksen työn alle.

      Kiitos sinulle rehellisyydestäsi ja aitoudestasi. Se jää mieleen. <3

      Poista
  3. Kiitos hyvästä kirjoituksesta! Olen tehnyt ensimmäisiä yhteistöitäni yritysten kanssa viimeisen puolen vuoden aikana. Ja, olen hyvin samaoilla linjoilla kanssasi. On loukkaavaakin kun joku kommentoi (ei bloggaaja), että olet taas saanut jotain ilmaiseksi tai päässyt ilmaiseksi teatteriin. Niin, ilmaiseksi? No, ei sitä aina jaksa selittää, kuinka paljon tämä tuote/tapahtuma vaatii minulta töitä, postauksen jne. Ikävää että usealla on sellainen käsitys, että tuotteita/tapahtumia vain annetaan, ettei se velvoittaisi meitä bloggaajia johonkin.

    Mieleeni on painunut erään yrittäjän kommentti, kun hän antoi tuotteen minulle arvottavaksi (joulukalenteri). Hän sanoi että tämän tuotteen jne antaminen palkinnoksi ja näkyvyys blogissa (+facebook...) on hänelle edullisempaa, kuin mainoksen paikallislehteen laittaminen. Ja, tämä on aivan totta, lehtimainonta on todella kallista. Jälkeenpäin hän on kiitellyt tästä yhteistyöstä, postaus "parempi" kuin useampi mainos lehdessä. Ja, onhan tämä poikinut yhteistyötä jatkoonkin, siitä myöhemmin lisää. ;) Eli, on myös mukava saada positiivista palautettakin. Nyt meni kommentointi taas hieman pitkäksi ja "sivuraiteillekin".

    Ja, tuo kommenttisi oli hyvä, että blogiin vain sellaisia yhteistöitä, minkä takana voi aidosti seisoa. Itselleni tuli aivan super yhteistyötarjous alkuviikolla, mutta minun oli kieltäydyttyä. Vaikka tarjous oli kiinnostava, ei aihe olisi sopinut blogiini. :) Onneksi ehdottava taho ymmärsi asian ja keskustelun jatkuessa nousi toinen aihe, mikä sopisi kyllä blogiini mainiosti. Katsotaan seuraako tästä yhteistyötä myöhemmin! :)

    Yhteistyöt ovat mielestäni OK, kunhan ne pysyvät sopivassa suhteessa, ei siis pelkkiä yhteistöitä. Ja, yhteistyö postausten tulisi olla juurikin läpinäkyviä, aitoja.

    Oikein ihanaa ja aurinkoista alkavaa viikonloppua! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka Kaisa! Ja kiitos sinulle, kun osallistuit keskusteluun!

      Tuo on varmasti aivan totta, että yrittäjien kannalta yhteistyöt tulevat edullisemmaksi kuin mainosten tuottaminen. Tuoteyhteistöissä bloggaajien kanssa on myös se etu, että bloggaaja tuo tuotteeseen tai palveluun mukaan inhimilisyyden eli tunteet, johon lukijat (kuluttajat) voivat parhaimmillaan samaistua. Ei siis ihme, että blogit ovat todella suosittu markkinointiväylä tänä aikana. Ja se, että bloggaaja pystyy pysymään omalle tyylilleen uskollisena, tuo paitsi itselle varmuutta niin myös blogin aidosti sopivia yhteistöitä kuten kerroit. Ihan mahtavalta kuulostaa siis tiesi blogiyhteistöiden kanssa. Ei ihme, että sinut on huomattu! <3

      Poista
  4. Moi! Olen samoilla linjoilla anonyymin kanssa. Olen keskustellut erään bloggaajan kanssa joka kehuskeli kuinka huippua bloggaaminen on kun saa ilmaisia hotelliöitä, astioita, karkkia, kun vaan osaa pyytää. Siinä alkaa vain ihmettelemään bloggaajan tarkoitusperiä. Ymmärrän kyllä, että yhteistyöt käyvät työstä, mutta vaikea ymmärtää tuollaista kehuskelua.

    Yhteistöitä on nykyään niin paljon, että en itse jaksa kovin paneutua lukemaan niitä. Niistä postauksista puuttuu yleensä se aitous.

    Mielestäni näistä voisi puhua avoimesti ,jotta tietoisuus lisääntyisi puolin ja toisin. Olisi myös kiva jos bloggaajat mainitsisivat paremmin mikä on yhteistyö postaus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Ellen! Kieltämättä itsekin hämmentyisin vastaavasta. Mutta ehkä hän tosiaan kokee asian noin? Vaikea sanoa.

      Minustakin avoimuus on todella tärkeää ja se myös lisää luottamusta kaikkien välillä. Ja ehdoton edellytys tälle on mainita yhteistyöstä heti postauksen alussa, kuten Mainonnan Eettinen Neuvosto bloggaajia ohjeistaa. Joku vertasikin blogimainontaa aikakausilehdissä oleviin kaupallisiin tiedotteisiin. Niistäkin näkee heti mistä niissä on kyse.

      Poista

Kiitos kommentistasi, palaan siihen mahdollisimman pian!

Blogger Template Created by pipdig