9. tammikuuta 2019

Hyvinvointikuukausi


Kiireisen syksyn ja talven aikana ihossani on tapahtunut muutoksia. Ei siis mitään pelottavaa, mutta varoittavaa kylläkin. Kaulani ihoon on nimittäin ilmestynyt reilun kokoisia kraatereita, jotka kertovat sijaintinsa ja arkuutensa puolesta stressistä. En toisaalta ihmettele yhtään, sillä vaikka arki on ollut nautittavaa, liittyy uusiin asioihin ja niiden tuomiin muutoksiin aina jännitystä. Tämän lisäksi hartioiden ja kylkieni seudulla on tosi kovia jumituksia, joihin havahduin tänään ollessani fysioterapiassa. Kun fyssarini nimittäin opasti minulle suunnittelemansa saliohjelman, vinoihin vatsalihaksiin tähtäävä kiertoliike ei vasemman kylkeni puolelta kiertynyt yhtään. Tarttis siis ilmiselvästi tehdä jotan! 


Tämän havainnoimisen myötä päätinkin aloittaa hyvinvointikuukauden, jonka tarkoituksena on saada pienillä aikataulu- ja asennemuutoksilla nutturaani hieman löysemmälle. Tavoitteenani on myös lisätä liikuntaa säännölliseksi osaksi arkeani, ei niinkään rasvanpolttoa ajatellen, vaan yleistä ja työhyvinvointia ajatellen. Mun täytyy ajatella sitä myös stressinlievittäjän ja mielenterveyden kannalta tarpeelliseksi ja oikeastaan välttämättömäksi, koska sitähän se tutkitusti on.  


Ajattelin siksi kirjata ylös muutamia suunnitelmistani. Eivätkö tavoitteet toteudukin paremmin, kun ne ovat mustana valkoisella?

Hyvinvointisuunnitelma ja tavoitteeni ajalle 10.1.-10.2.2019

* Herätä aamuisin varttia aikaisemmin, jotta ehdin nauttia aamukahvini rauhassa ja samalla orientoitua uuteen päivään. Samaan syssyyn aion juoda myös aamusmoothieni kotona, enkä sheikkeristä matkalla kouluun.. kröhöm..

*Lisätä hiilareita ja hyviä rasvoja ruokavaliooni

* Laittaa sähköiset laitteet kiinni tai lentotilaan kello 21 mennessä ja olla peiton alla lukemassa ennen kello 22 (nyt kun meillä on näiden kuvien oton jälkeen muuttunut hotellifiilismäinen makkarikin, se kutsuu nukkumaan aiemmin)

* Käydä salilla pari kertaa viikossa, kerran viikossa lenkillä ja lisätä arkiliikuntaa edes muutamilla askeleilla..

* ..ja edelliseen liittyen kuunnella kehoani ja lopettaa toistot silloin, kun on vielä kivaa


* Sopia menoja hieman maltillisemmin (vaikka olisikin niin kivaa sopia, mennä, tehdä ja tulla..)

* Varata vartti päivästä mietiskelyyn

* Ottaa koulu hieman rennommalla asenteella (alan perfektionistina helposti suorittamaan koulua ja sen seurauksena unohdan nauttia opiskelemisesta)

ja vielä lopuksi..

* Syödä tummaa suklaata joka päivä!

Toivotatteko tsempit? Katsotaan tilannekatsaus tähän sitten kuukauden päästä. :)

SHARE:

8 kommenttia

  1. Listasi kuulostaa hyvältä, johon voisin itsekin pyrkiä. Joten, tsempit sinulle! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Kuukauteen mahtuneesta surusta johtuen siitä ei voi puhuakaan enää hyvinvointikuukautena, joten aloitan jossain vaiheessa tämän projektin uudelleen, Mutta terveellisempi ruokavalio on alkanut. )

      Poista
  2. Ihan loistavia suunnitelmia 😊 kuulostaa oikein hyvälle ja pidän peukut kovasti ❤ hyvin se menee! Pienistä teoista se alkaa 😊 💖

    Ps. Täälläkin yritetään löytää taas paremmin portaat hissin sijasta 😄 ja ottaa vanha hyvä tapa käyttöön 😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Portaat arkiliikunnassa on itsellänikin käytössä ja niissä ravaamisesta tulee mukavasti lisäaskeleita päivään!

      Poista
  3. Kuullostaa hyvältä! Itsekkin pidän tammikuun ajan karkkilakkoa, ja vähän yritän katsoa mitä sinne suuhun laittaa. Samoin ottaa kaikki hyötyliikunnasta irti. Välillä täytyy rentoutuakkin...( punkkulasi kädessä ) ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, kyllä, rentoutuminen kuuluu ehdottomasti asiaan! Juustot ja lasi viiniä on aina silloin tällöin paikallaan. :)

      Poista
  4. Kiva postaus! Munki pitäis kyllä alkaa tsemppaan, etenki nukkumaanmeno venyy välillä pitkälle. Se on tää lentoemännän duuni ja työajat vähä tällasia.

    A

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voin kuvitella, että uniajat ovat työssäsi haasteellisia! Missä päin olet muuten viime aikoina lennellyt? :)

      Poista

Kiitos kommentistasi, palaan siihen mahdollisimman pian!

Blogger Template Created by pipdig