8. helmikuuta 2018

TUNTEITA BLOGIYHTEISTÖISTÄ


Pääni sisällä vierailee ajoittain eräs tunne. Tunne, joka välillä harmittaa ja jonka haluaisin myös vilpittömästi ymmärtää - ymmärtää sen taustalla vaikuttavat syyt ja näkökulmat. Olen ehkä itsekin saattanut vaikuttaa tällaisen tunteen syntyyn sitä kuitenkaan tarkoittamattani. Saisinkohan tähän tunteeseen nyt siis selvyyden, jos nostaisin aiheen rohkeasti esille, kuin kissan pöydälle?

Blogiyhteistyöt. Tuo ihana, sekä välillä karvat voimakkaastikin pystyyn nostattava sanapari. Se on myös sanapari, johon nivoutuu tämän postauksen teema; teema niistä tunteista, joita nämä kaksi sanaa meissä herättävät. Ja myös siitä vastakkainasettelusta, joita ne yhteenliitettyinä voivat saada aikaan.

Nyt on siis aika olla rehellinen. Rehellinen omista tunteista, mutta myös kuunnella ja kunnioittaa toisten tunteita. Oletteko mukana? Hyvä.


Aloitin ensimmäisen blogini, Pienen onnenpesän, vuonna 2012. Tuolloin blogien pitäminen, niiden lukeminen ja kommentoiminen oli jo arkipäivää. Oman kokemukseni mukaan blogien kirjoittajien ja eri yritysten väliset kaupalliset yhteistyöt eivät kuitenkaan olleet niin yleisiä, mitä ne nyt ovat. Tuolloin bloggaajien ensimmäisistä yhteistöistä saatettiin jopa onnitella ja näin yhteistöistä tuli sekä blogin kirjoittajan että sen lukijoiden yhteinen ilonaihe.

Nopeassa ajassa kaupalliset yhteistyöt alkoivatkin yleistyä. Monet yritykset ymmärsivät blogien markkina-arvon ja alkoivat hyödyntää niitä progressiivisesti kehittyvänä ja globaalina some-aikana. Tultaessa vuoteen 2018 uskallankin väittää, ettei kukaan blogeja seuraava ole voinut välttyä blogitekstien kaupallisten yhteistöiden merkitsemiseltä.

Se mikä minut alun alkaen sai tarttumaan tähän aiheeseen oli -ja on- vilpitön halu ymmärtää. Se, mitä elämä minulle nimittäin tähän asti on opettanut, on sen, että hyvä vuorovaikutus perustuu aina toisen ihmisen kuuntelemiseen, kunnioittamiseen ja ymmärtämiseen.

Minusta on siis alkanut tuntua, että blogeissa olevat kaupalliset yhteistyöt herättävät (yleisellä tasolla puhuttaessa) tunteita niin puolesta että vastaan - ikäänkuin eräänlaisena vastakkainasetteluna. Ja vastakkainasettelut aiheuttavat usein negaatiota. Se, mikä tämänlaisia vastakkaisia tunteita muodostaa on siis se, mitä haluaisin blogin pitäjänä ymmärtää.

Siksi ennen kuin kerron enemmän omia tunteitani blogiyhteistöihin liittyen blogin pitäjän näkökulmasta, haluaisin kuunnella ensin teitä, hyvät lukijat.

Minkälaisia tunteita blogiyhteistöiden näkeminen teissä herättää ja minkälaisia ajatuksia nämä tunteet edeltävät?

Korostan, että tarkoitukseni ei ole saada aikaan väittelyjä. Haluan saada esiin perusteluja. Hyvässä hengessä ja toisia kunnioittaen. Ja tätä kautta ymmärrystä ja kehittävää, rakentavaa vuorovaikutusta.


SHARE:

18 kommenttia

  1. Blogeja seuratessan oon kiinnittäny huomiota näihin yhteistyökuvioihin lukijan kannalta paljonkin.Itseäni suuresti häiritsee jos lähes jokainen postaus on mainos ja sitäei erikseen kerrota.Sulla on kivasti kerrottu eikä yhteistyöt ole liikaa.Jos on liikaa yhteistyökuvioita antaa kuvan ettei blogin pitäjä ole kiinnostunut lukijoistaan vaan mainostajista.Ja sitten se tärkein.Miten asiat esitetään.Monissa blogeissa varsinkin julkisten henkilöiden ja joissakin normiblogeissa törmää useasti siihen että hehkutetaan tuotetta aivan liikaa. Se ei herätä luottamusta eikä oikeasti anna arvoa tuotteelle.Se että rehellisesti listaa plussat ja miinukset itsellä nostaa arvostusta sekä tuotetta että blogin pitäjää kohtaan ja kun vielä tuote selkeästi on blogin pitäjän arvojen mukainen niin se oikeasti lisää omaa mielenkiintoa tuotteeseen.Tässä omia ajatuksia ☺️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka Annika! Ja kiitos todella paljon keskustelun aloituksesta ja kun jaksoit ottaa aikaa kertoaksesi omia näkökulmiasi! Tämä aihe on sitä mielenkiintoisempi, mitä enemmän siihen paneutuu, joten on todella mielenkiintoista päästä vaihtamaan kanssanne tästä ajatuksia!

      Läpinäkyvyys yhteistöissä on sellainen, minkä puuttumisen olen valitettavasti joissain teksteissä itsekin pannut merkille. Mainonnan Eettinen Neuvosto onkin anatanut tähän lausuntonsa, jossa se neuvoo kertomaan heti postauksen alussa, jos kysessä on kaupallinen yhteistyö. On myös kiinnostavaa, että tutkimusten mukaan lukijoita ärsyttää lähtökohtaisesti enemmän läpinäkyvyyden puuttuminen kuin itse kaupallisuus. Tutkimuksen tulos onkin mielestäni täysin ymmärrettävä ja looginen - ovathan kuluttajat tänä päivänä ylipäätään kiinnostuneempia minkä tahansa tuotteen tai palvelun alkuperästä. Tämä soveltuu mielestäni myös blogeihin.

      Mainitsemasi "liika hehkutus" on myös asia, mikä varmasti pistää silmään. Siksi aitous on varmastikin todella tärkeässä osassa onnistuneissa yhteistöissä. Tämäkin asia on mielestäni melko monisyinen, johon palaankin vielä omassa postauksessa.

      Kiitos sinulle todella hyvostä ajatuksistasi ja perusteluistasi. Sanasi ovat näin blogin pitäjän näkökulmasta todella arvokasta ja käytännöllistä palautetta. Kiitos! <3

      Poista
  2. Moi!

    Minusta näitä yhteistöitä on blogimaailmassa LUKIJAN näkäkulmasta aivan liikaa. Häiritsee aivan suunnattomasti jos, lähes poikkeuksetta, jokainen avaamani blogiteksti on kaupallinen yhteistyö. Kuten sanoit, aikaisemmin joitain vuosia sitten yhteistyöt olivat harvinaisempia ja silloin ne herättivät oman mielenkiinnon. Itse luen blogeja sisällön takia. Nykypäivänä törmään aivan liian usein blogitekstiin, jossa sisältö on sivuutettu ja bloggaajan ainoa tavoite on mainostaa jotain tuotetta ja yleensä jopa niin, että tuote hehkutetaan maasta taivaaseen. Itselle näistä jää hyvin korni maku suuhun. Toinen itseä häiritsevä asia on tämä "ilmaisen tavaran saanti". On aika outoa, että osa bloggaajista suostuu kaikenlaisiin yhteistöihin ilmaisen tavaran vuoksi. Tässä asiassa itseä siis häiritsee ekologinen puoli. Ja ymmärrän, että osa bloggaajista näkee vaivaa ja aikaa uuden postauksen tuottamiseen.

    Oma näkökulma on se, että yhteistyöt ovat menettäneet merkityksen. Niitä näkee päivittöin useita ja selvästi lukijat eivät enää jaksa niistä kiinnostua. Ehkä tämä oli tämän ajan trendi ja kohta tulee taas joku uusi juttu. Moni ystäväni on lukenut vuosia eri blogeja ja olemme tästä hiljaittain keskustelleet porukalla. Aikaisemmin jonkin yhteistyön seurauksena joku kavereistani innostui tuotteesta ja saattoi tilata sen. Nykyään tuotteen ostopäätökseen vaikuttavat aivan eri asiat kuin jonkun bloggaajan yhteistyö. Liika on vaan liikaa.

    Hyvää yötä! 😴

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka!

      Kiitos paljon kun kerroit mitä tunteita ja ajatuksia blogiyhteisyöt sinussa herättävät. Olin varma, että keskusteluaihe tuo mukanaan monia mielenkiintoisia viisteitä ja näkökulmia!

      Lukijan näkökulmasta ymmärrän hyvin tuon ajatuksen, että jos jostain yhteistyökirjoituksesta ei välity aito tunnelma, se ei vedä lukijoita puoleensa. Varsinkin tässä enenevässä some-maailmassa, jossa moni asia on filtteröity, ihmiset kaipaavat aistia oikeita tunteita ja välittömiä reaktioita.

      Hyvä huomio oli myös, että jos joistain asioista tulee niin sanotusti arkipäivää, niiden hehku voi laimentua. Tämä oli hyvä näkökulma ja opetti minullekin uuden tavan ajatella asiaa.

      Kiitos vielä kun osallistuit keskusteluun. Palataan tähän aiheeseen vielä myöhemmin! :)

      Poista
  3. Mun mielestä blogiyhteistyöt parhaimmillaan palvelevat sekä bloggaajaa että lukijaa. Kun homma on loppuun saakka mietitty, niin molemmat saavat siitä paljon irti. Täytyy muistaa, että moni bloggaa tänä päivänä työkseen ja näiden projektien taustalla on usein paljon suunnittelua. Oikealle kohdeyleisölle suunnattu markkinointi on vaan plussaa.

    Silti kaiken kaupallisen sisällön tulee olla mun mielestä asianmukaisesti merkittyä, eikä sitä saa olla liikaa. Mutta mikä sitten on liikaa..? Mä henkilökohtaisesti bloggaajana otan vastaan vain projektit, joihin aidosti uskon ja joiden ympärille luulen osaavani rakentaa järkevän kokonaisuuden tai jotka kuulostavat uudelta ja todella mielenkiintoiselta. Mutta jos mulla ei ole mitään hyvää sanottavaa jostain, jätän sen mieluusti kokonaan sanomatta ja pois.

    Lukijana etsin monesti inspiksiä blogeista ja hankin tuotteen, mikäli se vaikuttaa hyvältä ja palvelee omia tarkoitusperiäni :) Taidan toistaa tässä aikamoisesti itseäni, mutta menköön aamutuntien piikkiin :D Kivaa viikonloppua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Elisa kun kerroit blogin pitäjänä oman huomiosi asiaan. Ihan mahtavaa, että aiheesta ollaan saatu näin mielenkiintoinen ja monista eri perspektiiveistä pohdittava keskustelu pystyyn! :)

      Itsekin olen ottanut selvää ammattibloggaajien työstä ja siitä, mitkä asiat vaikuttavat heidän elantonsa hankkimiseen. On ollut hyvin avartavaa lukea myös heidän näkökulmiansa blogiyhteistöihin ja niiden toteutuksiin liittyen.

      Kaupallisuuden läpinäkyvyys tuntuu olevan monien lukijoiden mielestä avinasiana onnistuneisiin yhteistöihin ja itsekin komppaan tätä vahvasti. Rehellisyyttä ja aitoutta arvostetaan ja ne ovat myös hyvin helposti rivien välistä aistittavissa.

      Allekirjoitan myös nuo täysin samat perustelut mitä tulee omiin blogiyhteistöihini. Olisi haastavaa kirjoittaa jostain tuotteesta tai palvelusta, joka ei tuntuisi niin sanotusti omalta. On siksi hyvä, että blogeja ja kohdeyleisöjä on monenlaisia, joihin yritykset voivat kohdentaa yhteistyönsä. Näin voidaan saavuttaa paras lopputulos kaikkien kannalta.

      Kiitos vielä kun kerroit tunteitasi ja näkemyksiäsi sekä bloggaajan että lukijan näkökulmista! Tällainen keskustelu ion hyvin opettavaa ja antoisaa. Kiitos! :)

      Poista
  4. Kiitos kauniista kuvistasi jälleen!

    Itselleni on tullut "blogiähky" juurikin näiden liiallisten yhteistyöpostausten takia. Olen lopettanut joidenkin kivojen sisustusblogien lukemisen, kun seassa on alkanut vilistämällä vilistä postauksia pyykkipulvereista, dödöistä, vessanpöntöistä....postaus pikavipeistä toi tunteen, ettei lukijoita kunnioiteta vaan kaikki on bisnestä ja ollaan valmiita mainostamaan mitä vain oman edun vuoksi.

    Tällaisista yhteistyöpostauksista jää minulle "paha maku", ja joissakin tapauksissa blogin luku loppuu.

    Toisaalta pidän niistä yhteistyöjutuista, jotka oikeasti liittyy blogin aihepiiriin ja edustavat bloggarin omaa tyyliä. Niistä olen saanut ideoita.
    Esim. Lapuan Kankurit, olen ihastunut heidän tuotteisiin blogisi kautta. En ollut edes kuullut heistä ennenkuin luin postauksesi.

    Tämä on varmasti asia, jossa kultainen keskitie on se paras tie. Siksi juuri pidän blogistasi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle kauniista sanoistasi ja kun jaoit rehellisiä tunteitasi aiheeseen liittyen. Koen, että tämänkaltainen reilu, suora ja hyvässä hengessä käyty vuorovaikutus on hyvin palkitsevaa monella tavalla.

      Itsekin blogien lukijana tunnistan tuon "ähkyn" tunteen, ja siksi blogin pitäjän näkökulmasta haluan pitää yhteistöiden määrän maltillisena. Toki joinain kuukausina yhteistöitä kertyy enemmän kuin taas sitten kuluu kuukausia niitä ilman.

      Rakastan muuten tuota ilmausta "kultainen keskitie." Se pätee elämässä todella moneen asiaan!

      Ja olipa ihana kuulla, että koet blogini lukijana hyötyneesi blogiyhteistöistäni. Omat kriteerini yhteistöiden valitsemiseen ja niiden hakemiseen ovat tiukat ja yksi kriteeri on juurikin se, miten lukijat voisivat saada niistä oman hyötynsä. Joten kiitos paljon palautteestasi ja kun jätit todella hyviä ajatuksia ja näkökulmia!

      Poista
  5. Minulta löytyy aiheeseen liittyen neutraaleja mutta myös ristiriitaisia tunteita. Yhteistöitä on aika paljon nykyään ja itseäni ainakin niiden lukeminen välillä tympäisee varsinkin jos aihe on ihan erilainen mitä yleensä blogi pitää sisällään ja siitä huokuu että se on vain tahdottu itse saada. Mutta ei siinä mitään, näitähän postauksian ei ole pakko lukea.

    Minulla on hieman ristiriitaisia tuntemuksia myös sen suhteen että korostetaan sitä miten paljon bloggaaja käyttää blogiinsa aikaa, energiaa ja oivallustaan, joten on luonnollista saada siitä myös hyvitystä? Eikö me jokainen yleensä luonnollisesti panosteta siihen harrastukseemme joten miksi siitä pitäisi saadakkaan mitään hyvitystä? Näin olen joskus jonkun huomannut kommentoivan. Ammatikseen blogia pitävän on mielestäni luonnollista saadakkin palkkaa.

    Mutta yhteistyöhön käytetty aika, markkinointi ja ediointin ymmärrän ja siitä kuuluukin saada korvaus koska se on bloggaajan ja firman välinen työ. Yleisesti en vain ymmärrä sitä ajatusta: että kun tässä pidetään blogia johon nähdään aikaa ja vaivaa niin kuuluisi saada siitä nyt hyvitystä.

    Itse olen pitänyt blogini ehdottomasti ei kaupallisena juurikin näiden yllä mainittujen juttujen vuoksi ja senkin takia että en vilpittömästi usko yrityksen saavan esimerkiksi minun pienen lukikunnan blogilta todellista markkinointihyötyä vaikka mitenkä töitä sen eteen tekisin omalta osaltani. Palkan saaminen bloggaamisesta ilman yhteistyö postauksia kuullostaisi houkuttelevalta omalle kohdalleni jos lukijoita vain olisi sen verran, eli voisin sanoa että tämä olisi pienoinen haave tuleville vuosille :)

    Kiitoksia kun heitit ilmoille postauksen josta tosiaan voi tulla niitä risuja tai ruusuja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Meiju aivan hurjan paljon kun jätit todella pitkän ja ajatellun kommentin! Sanasi toivat omaankin ajattelutapaani monia uusia pointteja! Tämä keskustelunaihe todella osoittaa, että asiaa voi lähestyä monelta eri kantilta ja että kerroksia ja syvyyttä sen ympärillä riittää!

      Jäin oikein todella pitkäksi aikaa pohtimaan tuota hyvitys-asiaa. Se oli varsin oivallinen näkemys! Jos harrastelija-bloggaamista tosiaan vertaa vaikka postimerkkien keräämiseen, niin tuskin kukaan pyrkii saamaan siitä itsellen ulkopuolista hyötyä; sitähän tekee itselleen. Toisaalta jos bloggaamista vertaa vaikka tenniksen pelaamiseen, niin toisen harrastus hyödyttää myöskin toista. Ehkä tältä näkökantilta blogin pitäjät voivat ajatella oman harrastuksensa hyödyttävän myös lukijaa ja näin tuntea oikeutuksen saada työstään korvauksen, eli yhteistöitä.
      Tämä nyt oli vain omaa pohdintaani, joka tuli mieleeni. Joka tapauksessa esittämäsi vertaus on todella kiehtova ja uusia puolia tuova!

      Kiitos kun kerroit vielä tunteesi blogin pitäjän näkökulmasta. Se, että bloggaa niin kuin itse parhaaksi näkee ja myös pysyy uskollisena omille arvoilleen ja tyylilleen, on kunnioitettavaa. Se myös osoittaa, miten tosissaan bloggaaja on asian kanssa. Tällaista supraselkäisyyttä voi todella ihailla!

      Kiitos vielä suuresti kun kommentoit! Palataan tähän aiheeseen vielä tosisen postauksen kera, missä kerron myös omia fiiliksiäni sekä lukijan että blogin pitäjän näkökulmasta. :)

      Poista
    2. Ja haluan vielä korostaa että en siis yleisesti suhtaudu ristiriitaisesti tavallisiin, paljon lukijoita pitävään blogiin mutta pienen lukijakunnan blogit joissa mainosarvo on tosi laiha niin hämmentää yhteistyöt palkkiona siitä että harrastukseen on käytetty vain paljon aikaa. :)

      Poista
    3. Tuo oli kyllä todella kiintoisa näkökulma! Kiitos kun jaoit sen! :)

      Poista
  6. Olisi kiva kuulla muiden bloggaajien aatoksia liittyen tähän aiheeseen! Sun blogiin kuitenkin säännöllisesti kommentoi usea bloggaaja.

    Mutta, oma mielipide on, että yhteistöitä on tänä päivänä todella liikaa! Ja ne ovat menettäneet merkityksensä. Ja kuten näistä kommenteista voi huomata, että ne ärsyttävät vain monia. Lisäksi tunnen, että välillä meitä lukijoita aliarvioidaan tekemällä mitä ihmeellisempiä yhteistöitä. Välillä tulee jopa ihan myötähäpeä kun lukee esim jostain sukista tehtyä yhteistyötä. Voin sanoa ihan suoraan, että olen lopettanut usean blogin seuraamisen juuri näiden yhteistyö - postausten vuoksi. Tässä sun blogissa ei sitä ähkyä ole vielä päässyt tulemaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. KIitos Ellen kun osallistuit keskusteluun! Arvostan todella paljon blogini lukijoita, ja siksi halusin antaa ensin teille tilaa ja puheenvuoron blogiyhteistöihin liittyen. Kirjoitan myöhemmin vielä omia tunteitani sekä lukijan että blogin pitäjän näkökulmasta, ja siihen pyydän muidenkin blogin pitäjien kommentteja.

      Yllä olikin kommentti tuosta samasta teemasta, eli yhteistöiden tuottamasta "ähkystä." Sen tunteen kyllä ymmärtää.
      Minustakin yhteistöiden määrän pitäminen kohtuullisena on järkevää -toki ammattibloggajille niiden tekeminen voi kuulua heidän toimenkuvaan.

      Kerron vielä toisessa postauksessa omia ajatuksiani asiaan ja olisi mukavaa jos tulisit myös silloin kertomaan, miltä ajatukseni sinusta tuntuvat. :)

      Kiitos kun viihdyt blogini parissa ja jaksat usein jättää puumerkkiä käynnistäsi. Nämä lukijoiden kommentit ovatkin yksi parhaimpia asioita tässä hommassa. Kiitos ja rentouttava viikonlopun jatkoa! <3






      Poista
  7. Itse haluaisin lukijana tietää, kumman aloitteesta yhteistyö on. Itseäni eivät niinkään ärsytä postaukset, joissa yhteistyötaho on lähettänyt esimerkiksi jonkin uutuustuotteen tietylle määrälle blogeja. Niistä postauksista tunnen saavani vinkkejä ja tärkeää tietoa.
    Mutta en pidä postauksista, joista huokuu läpi, että bloggaaja on itse ottanut yhteyttä johonkin firmaan saadakseen haluamansa/tarvitsemansa tuotteen ja sen jälkeen kirjoittaa siitä pakkopostauksen.


    Sinun blogissasi ei tällaista ole ja nautin sen lukemisesta. Jokainen postauksesi tuo hyvää mieltä.

    T. Satu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Satu! Kiitos paljon kun osallistuit keskusteluun! Ja kiitos aivan ihanasta pakautteesta, joka lämmitti todella paljon mieltäni ja sydäntäni! Todella! <3

      Kysymyksesi on todella hyvä ja sen myötä olemme varmasti asian ytimessä. Palaan tähän postauuksessa, jossa kerron omia fiiliksiäni yhteistöihin liittyen! :)

      Leppoisaa iltaa ja mukavaa viikon alkua sinulle!

      Poista
  8. Hyviä kommentteja tässä ketjussa =) Itse bloggaajana tiedostan hyvinkin yhteistöiden merkityksen ja toisaalta niiden aiheuttamat tunteet lukijoissa. Kun näkee oikein paljon vaivaa bloginsa eteen, yhteistöistä saadut lisätulot ja maksuttomat tuotteet ovat piristys ja motivoinnin lähde. On ihanaa saada työstään palkkaa, vaikka summat eivät olisi suuriakaan. Samalla voin jakaa lukijoille ideoita ja inspiraatiota uusien tuotteiden myötä, joilla sisustan kotia. Toistaalta kyllä ymmärrän, ettei yhteistöitä voi olla liikaa. Mutta itse suhtaudun blogeissa oleviin kaupallisiin yhteistöihin kuin aikakauselehdessä oleviin mainoksiin: ne voi sivuuttaa jos eivät kiinnosta, tai lukea jos kiinnostaa. Usein olen saanut sekä blogi- että lehtimainoksista paljonkin uutta tietoa tuotteista. Parasta on jos yhteistyöhön liittyy alekoodi tai arvonta. Silloin me lukijanakin saamme erityisesti iloa toteutuneesta yhteistyöstä =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon Annika kun toit keskusteluun mukaan omia fiiliksiäsi niin bloggaajan kuin lukijan näkökulmista! Minustakin tämä aihe on tuonut mukanaan todella hyviä pointteja ja ennen kaikkea keskustelu on käyty hyvässä, rakentavassa hengessä.

      Voin hyvin samaistua ajatuksiisi ja palaan niihin vielä omassa postauksessaan. Vertauksesi yhteistöistä lehtimainoksiin oli mielestäni todella osuva ja selventävä. Kiitos kun jaoit sen! :)

      Poista

Kiitos kommentistasi, palaan siihen mahdollisimman pian!

Blogger Template Created by pipdig